Endurosafari

Endurossa kuljettajat yrittävät selvitä mitä erilaisimmissa maastoissa tiukan minuuttiaikataulun mukaan. Kilpailijalle kertyy sakkominuutteja, jos hän myöhästyy aikatarkastusasemalta. Paremmuus ratkaistaan reitin varrella olevien erikoiskokeiden aikojen mukaan. Kesällä endurosafarista voi nauttia Lapissa, jonne pääsee moottoripyörän selässä ihailemaan yöttömän yön aurinkoa. Lappiin mennään usein hiihtämään ja sen kesäinen viehätys jää siksi usein kokematta. Enduron harrastajilla on mahdollisuus lähteä valvotulle sekä ohjatulle muutaman yön safarille. Yöaikaan ajetaan Lapin uniikeissa maisemissa tuntureilla ja soilla. Osallistujat jaetaan yleensä ryhmiin omien taitojensa mukaan. Nämä ryhmät ovat pieniä. Yön aikana pysähdytään taukopaikoille, jossa voidaan myös tavata muita safariin osallistujia. Usein osallistujat palaavat aina uudelleen ja uudelleen ajamaan Lapin yöttömään yöhön.

Endurosafari kaukaisiin maihin

Joskus kaukaisemmat maat alkavat kuitenkin kiinnostaa. Silloin on aika pakata matkalaukku ja etsiä kotimaata kauempana sijaitsevia kohteita. Endurosafareita järjestetään useassa eri maassa, ja siten myös Karjala ja Aasia ovat kiinnostavia kohteita. Eri matkanjärjestäjien sivuilta kannattaa kimi_raikkonen_2016_malaysiakatsoa, millaisia endurosafareita on tarjolla ja mitä kaikkea niiden hintaan kuuluu. Karjalaan on mahdollisuus tehdä endurosafari. Siellä on myös mahdollisuus järjestettyyn ajo-opetukseen vaihtelevissa ajo-olosuhteissa. Tätä moottoripyörien luotettavuusajoa on mahdollisuus testata myös muun muassa Afrikassa, Amerikassa, Oseaniassa ja Aasian maissa. Moottoripyörämatkat Japaniin ajetaan Kazakstanin kautta. Matka Mongolian karuille ja kesyttämättömille aroille on unohtumaton elämys. Yhdeksän päivän ajokierroksen aikana ehtii jo näkemään paljon. Nähdyiksi tulevat sekä Gobin laulavat dyynit että Ongi, joka on historiallinen buddhalaiskeskus. Hintaan kuuluu muun muassa sekä suomalainen että paikallinen matkanjohtaja. Majoittuminen tapahtuu hyvässä hotellissa Ulan Batorissa. Jurtissa päästään kuitenkin majoittumaan myös paikallisten tavalla. Bhutan sijaitsee erillään muista, eikä sen vuoksi ole kovinkaan tunnettu. Matka tähän kaukaiseen maahan oman mieliharrastuksen parissa on monelle unelmien täyttymys. Kauniit vuoret ja vehreä maaseutu odottavat matkailijaa tässä kaukaisessa maassa.

Kimi Räikkösellä on oma motocross-rata

Kimi Räikkönen rakensi oman motocross-radan. Siitä on kohuttu Suomen lisäksi paljon jopa muualla maailmalla. Espanjassa ja Italiassa asti on ihmetelty, että onko Kimi Räikkösen Kirkkonummelle rakentama motocross-rata luvallinen. Maanomistajahan ei tarvitse erityistä lupaa puiden kaatamiseen tai maansiirtoon. Ajamisesta aiheutuva melu voikin sitten jo olla asia erikseen. Kirkkonummen rakennus- ja ympäristölautakunnan mukaan luvat ovat kunnossa. Virkistyskäyttöön rakennetut radat eivät tarvitse erillistä ympäristölupaa. Naapureita tämä formulatähden rakentama rata ainakin tuntuu häiritsevän. Alueen kesämökkeilijät ja vakituiset asukkaat ovat ärsyyntyneet melusta, jota aiheutuu radalla ajettaessa. Räikkösen innostus motocrossiin juontaa juurensa kauas, sillä hän ajoi motocrossia ennen siirtymistään karting-radoille. Räikkönen aloitti Formula 1 -uransa vuonna 2001 sveitsiläisellä Sauberilla. Hän on taitava ajaja, joka voitti Formula1 -maailmanmestaruuden vuonna 2007. Maailmalla ei pidetä niin erikoisena, jos joku julkisuuden henkilö tai entinen kilpa-ajaja haluaa tehdä ralli- tai motocross-radan omille mailleen. Turusta löytyy jopa maan alle rakennettu motocross-rata. Se on Turun Seudun Moottoriurheilijoiden entiseen jätevedenpuhdistamoon rakentama rata. Tämä kiviluolaan rakennettu rata on tehty täysin talkoovoimin.