Enduro nastarenkaat

Moottoripyöriin on olemassa erilaisia vakuutuksia. Jos ajat moottoripyörälläsi vain kesällä, paras valinta moottoripyöräsi vakuutukseksi on silloin seisonta-ajallinen vakuutus. jos vakuutus on voimassa koko vuoden, pyörää ei tarvitse poistaa liikennekäytöstä. Kun vakuutuksesi on voimassa koko vuoden, voit hyvin ajaa sillä myös talvikaudella. Talviajossa pitää kuitenkin ottaa huomioon muutama seikka. Silloin pitää esimerkiksi käyttää karkeakuvioisia renkaita, jotka soveltuvat talvikäyttöön. Enduro nastarenkaat antavat kulkuvälineellesi pitoa myös talvella. Niitä saa käyttää marraskuun ensimmäisestä päivästä maaliskuun ensimmäiseen päivään. On tärkeää myös huoltaa moottoripyöräsi ennen talvikautta. Jäähdytysjärjestelmän nesteen pakkaskestävyys tulee tarkistaa ajoissa, että välttyy ikäviltä yllätyksiltä.enduro-nastarenkaat-2

Vauhtilajit kaikille huimapäille

Enduro on moottoripyöräurheilulaji, jossa maastossa oleva reitti tai rata koostuu erikoiskokeista ja siirtymistä. Enduroreittinä voi olla leveä ja kovavauhtinen motocrossrata tai hyvinkin kapea metsäpolku. Ennen kilpailua ei reitillä saa ajaa, mutta siellä voi käydä kävelemässä ja siten tutustua reittiin etukäteen. Erikoiskokeet pyritään ajamaan erittäin nopeasti läpi. Kuljettajien paremmuuden ratkaisee erikoiskokeiden yhteenlaskettu aika. Motocross on puolestaan vauhdikas laji, jota harrastetaan ympäri maailman. Radoilta löytyy hyviä hyppyreitä ja kilpailu on myös kovaa. Kilpailutilanteissa kilpailijat lähtevät puomin takaa ja voittaja on se, joka selvittää radan nopeimmin ja tulee ensimmäisenä maaliin ruutulipulle. Tässä lajissa ratakierroksen kesto on yleensä 2 minuuttia ja erien kesto on yleensä 10 – 30 minuuttia. Lajien aloittamiseen ei ole mitään ikärajaa, joten kummankin lajin voi aloittaa yhtä hyvin niin lapsena kuin aikuisenakin. Molemmat ovat vauhtilajeja, joissa pitää nauttia moottoripyörällä ajamisesta vaikeillakin radoilla. Sanotaan, että enduroharrastuksesta on helppoa siirtyä motocrossiin ja päinvastoin. Enduro- tai motocrosspyöriä voikin sitten hankkia käyttötarkoituksen ja oman tasonsa mukaan.

Enduron maailmanmestaruus Suomeen

Eero Remes on Enduron E1-luokan maailmanmestari, joka voitti maailmanmestaruuden jo toista kertaa peräkkäin. Hän on myöskin harrastanut motocrossia ja on siinä lajissa moninkertainen SM-mitalisti. Hän loukkasi nilkkansa vuonna 2007 ja siitä kuntouduttuaan päätti testata enduroa. Vuonna 2008 hän valitsi enduron motocrossin sijaan. Motocrossissa ajetaan täysillä puoli tuntia, mutta endurossa pitää ajaa pitkäkestoisemmin ja pitää ajatuksensa kauemmin kasassa. Vuonna 2015 Suomelle tuli endurossa sekä kultaa että pronssia. Matti Seistola sai E3-luokassa MM-pronssia, joka oli hänen uransa neljäs. Samana vuonna hän lopetti myös ammattilaisuransa. Hän oli ammattilaisena kymmenen vuotta ajaen ensin motocrossia ja sittemmin siirtyen enduroon. kuuntele enduron maailmanmestarin haastattelu Radio Rockin sivuilta. Viime kaudella hänellä oli 12 kilpailuvoittoa 15 mahdollisesta. Edes pyörän hajoaminen ei hidastanut tätä huippuluokan ajajaa. Hän tunnustaa, että jännitystä on edelleenkin ilmassa aina ennen kisoja. Kun starttilinja on ylitetty, niin jännitys unohtuu ja vaihtuu keskittymiseen. Hän uskoo lajin tulevaisuuteen ja aikoo jatkaa. Hänen mukaansa Suomessa on tällä hetkellä muutama lupaava juniorikuski.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *